torsdag 16 juni 2011

Dikter om rymden

Klassen har gjort rymddikter och här har
poeterna skrivit ner dikterna för allmän läsning.



I rymden finns det stjärnor
som liknar glänsande pärlor.
Det är spännande att titta upp
i  rymden och se tecken
tillexempel karlavagnarna.
Det ser overkligt ut.
                            Mirvat


Rymden ser oändlig ut
med alla sina stjärnor
men vem vet
om det  finns
något stopp
bland allt
  det mörka  
                                Iggy

Rymden den tar aldrig slut
och om du står på din balkong
då ser du stjärnor.

En stjärnorna föds i en nebulosa
dör i ett svart hål.
Ute i rymden finns det inget liv
och det finns inga gubbar i rymden.
Kom ihåg att rymden är
stor och fin.
Alex


Uppe i den svarta rymden
ser man stjärnor och planeter
eller
se in i drömmarna
ett stjärnfall
Jag blir yr av den stora rymden
några planeter är mindre än de andra

Jorden är vårt hem
vi ska vara rädda om jorden
Det är vi som ska hålla jorden ren
Stjärnor föds i nebulosor och stjärnor dör
Dom stora stjärnorna dör och blir ett svart hål

Jag är ute på natten och tittar på stjärnorna
Jag ser stjärnfall
jag ser märkliga saker
jag ser olika tecken
Efter jag varit i drömmarna
vaknar jag
Bianca



Rymden är svart och jättestor
ibland ser man en av stjärnornas
målningar.

Planeter, galaxer och nebulosor
                              alla finns i rymden.
 
                                   Nebulosor gör stjärnor,
                                  stjärnor gör ljus och värme,
                                     ljus och värme gör liv
                                    och liv gör invånare på planeterna.
                                    Ivan


Den svarta natthimlens tid är kommen.
Jag tittar upp mot skyn.
Jag ser alla stjärnor lysa
      på natthimlen.    
Lucas.


Rymden är oändlig och vacker.
Den har vackra stjärnor som
Belatrix, Sirius, Pegasus
och vår sol.
Rymdens galaxer är så vackra.
Vårt solsystem med åtta planeter
och en plotoid,
Månens vackra månsken
       lyser upp mitt hus.  
                                      Vilda    
                             
Det är fint på planeten     
Det finns stjärnor i mina ögon
                                     Anas


                                         


Stjärnor stjärnor
dem älskar jag
Jag ser dem på natten
men inte på dan
Jag önskar
jag önskar
jag kunde se dem i hela mitt liv
men jag har inte tid


En natt jag drömde
det var kallt och mörkt
Men så kom det ett sken
som värmde mig ömt
Det värmde mig
så jag somna
till slut
Och när jag vaknade
var jag i min sköna säng
igen            Yrsa                                                                 
Rymdsken
Rymden skiner starkt
av alla stjärnor, solar och allt.
Rymden är så svart,
men ändå lyser stjärnorna upp allt.
Tilda


Stjärnor är kristallerna i rymden
Zacke


Rymden är svart och oändlig
I rymden finns
vårt lilla lilla solsystem
där 8 små planeter snurrar
                   i stora stora universum                    
Ellen


Mitt tecken är våg
Jag är glad att jag är våg
Tecken finns där uppe
Jag önska att jag kunde åka dit
Det skulle vara coolt
Om jag skulle åka upp
Och kolla på mitt
Stjärntecken         Christian  


Tänk att små ord kan bli så stora och mäktiga
liksom stjärnorna kan de aldrig sluta fascinera
Ord går liksom att kombinera
i det oändliga
och ännu mera
Anette

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad duktiga ni är!
    Hälsningar läsaren

    SvaraRadera
  2. Vi tycker att ni har skrivit jättefina dikter! Nu ska vi också skriva.

    Hälsningar 2B på Karlbergsskolan i Karlskoga

    SvaraRadera